Slimmer werken, mythe of waarheid?

Afgelopen weekend stuurde een collega van mij een stukje tekst toe over het nieuwe boek van Japke-d. Bouma ‘Ga lekker zelf in je kracht staan’ met de ergste clichés op kantoor. Vandaag kwam het ter sprake op kantoor en zij herkende zoveel van de jeukwoorden in het boek en gaven ook aan dat zij hetzelfde ervaren. Jeukwoorden die het management veelal gebruikt, maar leidt tot vaagheid in irritatie in de organisatie. Nadat ik een stukje had gelezen moest ik denken aan de teksten die ik rondom Office 365 veel hoor en daarvan is de meest gehoorde ‘slimmer werken’. Is slimmer werken nu een jeukwoord of niet?

Volgens het boek en auteur komen jeukwoorden uit de marketing of van managers. Soms komen ze uit Amerika, maar het is duidelijk dat we zelf ook veel jeukwoorden gebruiken.

Slimmer werken

Slimmer werken roept bij mij altijd irritatie op, want daarmee zeg je eigenlijk dat iemand helemaal niet slim werkt, toch? Maar dat zeggen we dan tegen personen die al jarenlang werkervaring hebben, die weten hoe hun eigen business in elkaar zit. Hoezo kunnen ze dan slimmer werken? Als ze slimmer konden werken zouden ze dat dan niet allang al hebben gedaan? In mijn optiek is het een jeukwoord, maar wat bedoelen ze dan wel?

Vorige week was ik bij een organisatie die een bedrijfstak heeft opgezet voor innovatie, of te wel vernieuwingen brengen binnen de organisatie. In die bedrijfstak zijn we bezig om een omgeving neer te zetten die allemaal verschillende software applicaties gaat gebruiken om hun dagelijkse processen te ondersteunen.

We gaan de applicatie bij de werknemers brengen als een applicatie waarmee ze slimmer gaan werken, maar is dat dan ook zo? Waarschijnlijk niet, want hun proces verloopt al heel erg goed. Waarom willen ze dan wel innoveren (veranderen).

Dit is met name om de behoefte van de klant en management beter te voorzien. Management wil inzicht in organisatie en klanten willen inzicht in projecten. Wat is dan het inzicht wat ze willen hebben? Dat zijn vraagstukken waar je als organisatie op moet focussen. Die informatie zal verzameld moeten worden en hoe mooi zou het zijn als dat het proces voor de medewerker minimaal verandert, maar de informatie wel beter en eenduidiger wordt vastgelegd.

Verandering roept altijd weerstand.  Je kan ook denken, waarom zouden we willen veranderen. Ik heb een computer en die werkt, ik kan gewoon mailen, dus waarom moet ik veranderen?

Het heeft te maken met verandering in behoefte. Neem als voorbeeld de grote winkelketens die jarenlang op een A-locatie zitten en het jarenlang goed ging. Die te laat actie ondernam op de veranderingen in de markt. We hebben als mensen hedendaags de behoefte om producten sneller en eenvoudiger te ontvangen, omdat we onze tijd bijvoorbeeld liever besteden aan gezellig uit eten met vrienden. Hierdoor is de markt voor online aankopen enorm toegenomen. Organisaties die daarin niet meebewegen ontnemen zich hun bestaansrecht. Onze kinderen gaan daar nog verder in. Voor ‘ons’ is de virtual reality nog een brug te ver, maar voor onze kinderen is het als water uit de kraan. Ze weten niet beter. Daar zullen wij op in moeten spelen, want dadelijk zijn zij de klanten voor ons bedrijf.

We gaan niet slimmer werken. Maar wat bedoelen we dan wel met de woorden “slimmer werken” die door Office 365/Microsoft veel worden gebruikt? Office 365 levert, zoals de naam doet vermoeden, Office producten. Dit zijn producten die we dagelijks allemaal al gebruiken, dus daarmee laten we iemand niet slimmer werken. Het zijn de vele nieuwe functionaliteiten in de Office applicaties die het werk wat je doet eenvoudiger maakt.

Denk aan een PowerPoint waarin je elke keer de lay out aan het bedenken bent om een plaatje op een slide visueel mooi te maken. Wist je dat als je de nieuwste versie van PowerPoint gebruikt dat de opmaak van een plaatje automatisch wordt aangeboden als je een nieuw plaatje toegevoegd? Dat je binnen PowerPoint plaatjes kan zoeken die staan op het internet en dat het rekening houdt met auteursrechten van het plaatje?

Naast de bekende Office producten die we dagelijks gebruiken maakt Microsoft nog meer applicaties beschikbaar die de verschillende Office applicaties met elkaar laat samenwerken.

De IT-technologie is in een razend tempo aan het ontwikkelen en de behoefte veranderd razendsnel mee. Wij van BP2D leren medewerkers welke applicaties je op welk moment het best kan inzetten en gebruiken hedendaagse technologie om applicaties slimmer te laten samenwerken en zo te kunnen inspelen op de veranderdingen in de markt. Slimmer werken is een jeukwoord en bedacht door marketeers om producten te verkopen, maar we zouden beter kunnen zeggen: Laat je applicaties slimmer werken met Office 365!

Recent Posts

Leave a Comment